Permasalah semasa Taklimat e-notis

Hasil daripada taklimat yang telah diberikan oleh pihak Kawalan Penyakit, KKM dan pihak BTMK pada Taklimat enotifikasi peringkat JKN Pahang, ini adalah diantara isu yang telah dikemukakan:-

1. Senarai yang diinput notifikasi tidak sama dengan laporan 100, tetapi data tersebut wujud di database apabila proses carian dilakukan. Diperingkat PKD pula data tersebut dipaparkan pada laporan 100. Input di PKD pula tidak mengalami masalah seperti yang dialami diperingkat hospital, dimana nama pesakit yang dipindahkan juga dipaparkan di laporan 100.

Jawapan BTMK
Diperingkat hospital, kes pindah daerah akan mengakibatkan nama pesakit tidak dipaparkan pada laporan 100. Sepatutnya perkara ini tidak berlaku (kes yang diinput oleh fasiliti, sepatutnya dipaparkan di laporan 100, fasiliti yang berkaitan). Masalah ini dalam tindakan BTMK.

2. Data diwujudkan sebagai 2 kes (‘duplicate’) sedangkan proses input notifikasi hanya dilakukan sekali sahaja.

Jawapan dari BTMK
Kes ini masih lagi berlaku dan dalam tindakan BTMK.

3. Kes diinput bagi 4 penyakit yang berbeza bagi seorang pesakit, dipaparkan keempat-empat kes tersebut diinput sebagai 1 kes.

Jawapan dari BTMK
Bagi kes ini, setelah semakan dibuat didapati pihak tuan telahpun pindahkan kes ke Rompin dan abai 3 rekod lagi. Mohon pihak hospital notify semula 3 kes yang berkenaan dan cetak senarai notifikasi setiap kali notify setiap penyakit. Sebelum key in, sila call Cik Mimi Nurakmal di talian 03-8838 3421 supaya BPM boleh memantau secara online. Pihak kami telah membuat simulasi tetapi hasilnya semua kes yang berkenaan tidak berubah diognosis.

4. a) Ruangan keturunan tidak dipaparkan (kosong) di peringkat PKD, sedangkan semasa proses input ruangan tersebut adalah ruangan mandatori.

b) Ruangan keturunan yang kosong tidak dapat diupdate diperingkat PKD.

Jawapan BTMK
Bagi kes keturunan yang tidak dapat dikemaskini sila kemukakan no pengenalan yang berkenaan untuk BPM kemaskini secara manual.

5. Kes warganegara asing tidak dapat diambil tindakan abai disebabkan masalah semasa tekan butang abai, mesej ‘input daerah diperlukan’ . Sedangkan kes tersebut bukan kes daerah yang berkaitan.

Jawapan BTMK
Setelah dirujuk kepada Dr Fuad, beliau menyarankan JKN melengkapkan alamat pesakit adalah alamat semasa pesakit tinggal di daerah yang berkenaan. Sama seperti kes keracunan makanan.

6. Bagi kes kemaskini status pesakit (hidup -> mati)

Jawapan BTMK
Mohon kemukakan beberapa no pengenalan yang berkenaan untuk BPM cuba kemaskini dipangkalan data eNotis. Hasil simulasi di server development semuanya ok. Tak dapat detect masalah.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: